söndag 6 december 2015

Vintermånad??

....Vart tog den krispiga vintern vägen?

Synd när det hade blivit så mysig adventsstämning i slutet av November nu är vi tillbaka i Höststormar och samma temperatur som vi hade i somras....märkligt?
Stackars våra växter de vet väl inte riktigt om det är dags för vila eller att "gasa på".....
Våra Mårbackapelargoner är ett ypperligt bevis på det sista!



I år har jag inte hjärta att göra som jag brukar med våra "ute-pelargoner".
Jörgens mormor Lisa lärde mig för många år sedan hur man på smidigt sätt övervintrar sina pelargoner som varit i urnor utomhus. Innan första frosten skakar jag noga bort all jord från rötterna och sedan stoppar ner hela blomman/blommorna i en stor papperspåse så de ligger luftigt, förvarar dom sedan i garderoben utan att göra någonting. I Februari tar jag och klipper ner dom och sätter dom i ny jord, börjar vattna när första lilla gröna skottet kommer. De blir otroligt kraftiga  år efter år, vi har väl någon som tröttnat medans flera har många är på nacken. -"Tack Lisa för det tipset och alla andra som jag fick med mig av dig ",( jag för vidare dom till nästa generation då du inte finns med oss längre)


Nu tänder vi det andra ljuset i Advent med lite senare frukost och en extra kopp kaffe, njuter av våra "sommarblommor" och funderar på om vi skall sitta framför kaminen och lyssna på blåsten eller kanske ta fram lite verktyg igen??....vi får se!!

Önskar alla en fin 2:a Advent vecka.
/A



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar