måndag 2 mars 2015

Trädgård...

Ett kort avsnitt om trädgård ...Åh vad vi längtar till Våren nu efter vinterdvalan.
När vi tog över gården var det mörka November-11 och det enda vi konstaterade var att det skulle bli otroligt mycket jobb kommande Vår! Som det var nu var det dött ogräs som växt vilt i en otroligt massa år. Nu är jag visserligen en stor "vän" av ogräs som på rätt plats och med ordnat kaos kan ge fantastisk fägring och ha både mycket vackra blomställningar och bladverk. men jag vill själv bestämma var..... INTE ..."ogräset."

Trädgården bestod bl.a. av en fruktträdgård med 23! träd med olika frukter tyvärr var många i mycket dåligt skick och väldigt gamla. Det började förresten med att vår närmsta granne ringde och upplyste om att det största äppelträdet blåst ner en vinterdag när vi var kvar i Karlstad. Vi klippte ur och ansade samt var tvungna att ta bort några murkna stammar och sparade rotskott som vi hoppas växer till sig. Några fina knotiga träd har vi sparat som "spaljé " där vi satt klätterrosor som får vikariera som "fruktblommor" blir otroligt dekorativt. Efter att konsultera en duktig trädgårdsmästare på gamla trädgårdar (Leif i Frykerud) så klippte vi ned gräset i omgångar för att se om det kom fram några gamla perenner. Visst gjorde det !! flera olika dessutom men vart skulle vi sätta dom?

Jörgen såg lite förvånad ut när jag hämtade lite olika spadar och krattor och stegade iväg emot den stora jord och stenhög som låg som en gigantisk "pulkabacke" utanför huset (det var all jord och alla stenar från det gamla köksgolvet som blivit utrivet ) Det är otroligt mycket sten i marken känns som det är en gammal sten ås som gården ligger på? Tanken var att vi skulle få hjälp att plana ut med grävmaskin...men min tanke var att stenarna ändå behövde plockas bort ur högen så -"jag prövar väl lite".....

Ett par dagar senare blev jag väldigt nöjd med resultatet, nu skulle verkligen de gamla perennerna vi hittat få bästa hedersplatserna!! Jorden som legat i det gamla köksgolvet i några hundra år var ju såklart helt näringsfattig så jag fick ju först fixa jordförbättring och gödsel. Men med fantastiskt fina Svedrins trädgård som ligger i närheten är ju det inga problem. Där inhandlades också resten av perennerna som jag ägnat ganska mycket tid att skissa på  hur rabatten skulle utformas

En gammal tvåkammarbrunn kom också fram när jag grävde, den får vara så länge, har lärt mig att inte ha för bråttom..kommer tid ,.men vi har ju nyss fått hjälp av "Gräv-Per" med helt nytt avloppsystem eftersom det saknades anslutning till lagården där vi skall bo så det lutar nog åt att vi lägger igen den gamla brunnen.
Vilka planer vi har med trädgården i sommar vet vi inte än , det blir förmodligen fokus på att vältra jorden plan och sedan sprida några säckar med gräsfrön efter som större delen nu består av jord.
Men man vet aldrig vilka projekt som kan dyka upp i huvudet!!
( min mor Helen ler säkert i sin himmel då jag lovade henne att "-aldrig plantera så mycket som ett grässtrå " när jag flyttade hemifrån . Detta efter att växt upp i en biodynamisk odlarfamilj där i stort sett all fritid gick åt till att rensa ogräs)

2 kommentarer:

  1. Ryktet har spritt sig! Vad roligt att du börjat blogga - nu kan vi följa varandra.

    SvaraRadera
  2. Ja det tog lång tid innan jag fick "tummen ur".... Men nu är det riktigt kul !

    SvaraRadera