söndag 26 juni 2016

Midsommarhelg!

Sitter i uterummet med en nybryggd kopp kaffe just nu med ett underbart stilla regn, verkligen välbehövligt!! Vi svenskar har ju en förmåga att fokusera och just prata väder.....mig spelar det inte alls någon roll ,vi kan ju i alla fall inte påverka utan får istället ta rätt kläder för väderleken.
Men jag måste ju hålla med om att det underlättar och är väldigt mycket trevligare att fira Midsommar när det är varmt , soligt och för en gångs skull även vindstilla. I år lämnade vi vårt älskade Linnevalstorp för att umgås med släkt och vänner på Jäverön utanför Karlstad.
...det är ju hos alla tradition att äta buffen utomhus!!

Mycket klassisk dag med Midsommarlunch, traditionellt midsommarfirande med "små grodorna" mfl. som Jörgen och jag spelade till vid den stora samlingsplatsen på ön. Såklart femkamp tillsammans med barnen  och i den ljumma kvällen bara umgås.

Jessica och jag hade dagen till ära tagit fram våra folkdräkter. Här berättar jag för nya bekantskaper att det är mina fastrar som vävt tyget och även sytt dom, helt fantastiskt vilket arbete. Som liten fick vi flickor i släkten en dräkt när vi var runt 4 års ålder.
Dräkterna kommer från svenskbygden i Österbotten där både min mor och far kom ifrån. Min farfar köpte Torpa gård i Långerud 1938 och tog med sig större delen av familjen därför hamnade vår släkt här.

.......
Önskar alla en fortsatt härlig helg, säkert är det många som redan kan njuta av att börjat sin semester.
Jag får vänta ett par veckor till, men "den som spar han har"!!

Kram/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar