tisdag 20 juni 2017

Invigning av Uteköket

Då blev det dags att inviga uteköket efter att sista skruven var på plats....Vi blev verkligen jättenöjda med resultatet.....



"Vindskyddet" från sydväst i vinkel.




Åter kom de gamla breda planken vi sparat från ladan till pass nu som front för att dölja diskhon.
Vi valde att betsa i samma nyans istället för att täckmåla då vi vill se ådringarna .

Jörgen tar en vilopaus medan grillen blir varm....

....nu kan man tro att en saftig köttbit stod på menyn men inte,....
Färsk pankofriterad strömming a la fish and chips fast med färskpotatis o romsås såklart...
MUMS!!


.........


Det har det äntligen blivit dags för lite frilandsodling,...så här sent har vi aldrig sått. Men vart tog Våren vägen...?


Även här återanvänder vi tidigare material nu de gamla stockarna i "töre" som satt som första stockrad i ladan  som kant till odlingsbäddar(måste ju tas bort innan vi gjöt plattan)


Lite märkligt, jag "lovade" min mor att aldrig plantera så mycket som ett grässtrå när jag flyttade hemifrån. Jag var fruktansvärt bränd av min uppväxt att alltid varje sommar rensande div.grönsaker rad upp o rad ner som skulle distribueras till uppköpare ,hälsokostaffärer och hälsohem. De skulle sen packeteras och märkas med ett "Krav" märke. Kommer ihåg att det varje Vår alltid var spännande att se när det kom en "farbror" och tog prov på jorden för att vi skulle bli godkända för att få köpa de viktiga "Krav-märkena" för märkningen.

Nåja...inte sämre att man kan ändra sig....kommer aldrig mer att odla i större skala utan bara för att det absolut inte är ett måste och endast trevligt att hämta det lilla till middagen. Jag fick i alla fall med mig tipset hemifrån att lägga fröpåsarna i små glasburkar vid raderna för att komma ihåg vad man sått....väldigt fiffigt de klarar väder och vind och blåser inte iväg.

Önskar alla läsare en riktigt trevlig Midsommar!!
Kram/A














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar